Tijdens de zomervakanties laten sommige mensen hun principes varen. De zon schijnt, je pakt regelmatig een terrasje of krijgt vrienden over de vloer. Kortom: De zomer is een gezellige periode waarin de verleidingen op de loer liggen. Ga je op vakantie? Ook dan is het heel goed mogelijk om gewoon op gewicht te blijven. Wij geven in dit blog een aantal tips (8) die jou daarbij kunnen helpen. Zo kan jij je toch onderdompelen in de gezelligheid en genieten van je vakantie, zonder dat je direct veel kilo’s aankomt.


Tip 1. Het begint al onderweg!

Je bent nog maar net onderweg met de auto of je maag begint al te knorren. Uitstappen bij de eerste de beste benzinepomp om wat lekkers te halen? Je had je toch echt wel wat beter kunnen voorbereiden… Neem gewoon zelf eten mee voor onderweg en kies voor gezond. Laat die krentenbollen of bolletjes kaas links liggen. Het is misschien voor onderweg wel zo gemakkelijk, maar het zijn dikmakers.

Voor onderweg (in de auto of het vliegtuig) als tussendoortje neem ik zelf altijd een bakje met wortels, tomaten en komkommers mee. En wat noten (ongezouten). Als lunch neem ik meestal een gekookt eitje en een overheerlijke salade met quinoa met daarbij vis zoals zalm. Frisdrank laat ik achterwege. Water vind ik minstens zo lekker en water uit de kraan is bovendien vrijwel gratis. Bovendien is frisdrank slecht voor het gebit en laat ik nou net zuinig zijn op mijn tanden.

Tip 2. Patroon aanhouden

Toegegeven: Het kan best lastig zijn om ook op je vakantie een goed voedingspatroon aan te houden. De dagen zien er net wat anders uit dan thuis. Je slaapt misschien wat uit en gaat ’s avonds langer door. Daardoor eet je op andere tijden. Je lichaam moet hieraan wennen met als gevolg dat je stofwisseling verandert. Dit kan als gevolg hebben dat je meer verlangt naar zoetigheid of extra gaat eten. Onze tip 2 is: Blijf op stipt dezelfde tijden eten als thuis.

Tip 3. Voor als je uit eten gaat

Ga je lekker uit eten? Genieten mag! En met name tijdens een vakantie mag je jezelf lekker verwennen. Om toch de verleidingen te kunnen weerstaan in het restaurant, helpt het om vooraf een keuze te maken uit wat je gaat eten. Bekijk de menukaart (dit kan bij de meeste restaurants online of anders telefonisch) en maak vooraf een keuze. Kies voor eiwitrijk eten (vis, noten, mager vlees, etc.) en beperk de koolhydraten (aardappels, rijst, etc.). Kies het beste voor gekookt, gestoomd of gegrild voedsel.

Tip 4. Blijf water drinken

Drink dagelijks tenminste 2 liter water en op warme dagen waarop je veel zweet tot 4 liter water.

Tip 5. Gezonde snacks

Toch wel een inkopper maar belangrijk genoeg om nog even als tip te vermelden. Kies voor gezonde snacks en laat ongezonde tussendoortjes staan. Het kan verleidelijk zijn om overdag of in de avond bij een goed glas wijn of bier wat te eten. Maar als je dit doet dan liever gezond dan ongezond. Neem een handjevol noten in plaats van een stokbrood met smeersel. En krijg je plotseling sterke trek, neem dan een stuk fruit.

Tip 6. Koelkast

Een koelkast op je vakantieadres voorkomt dat je in de stad gaat snacken. Hierin bewaar je de voedingsmiddelen voor je ontbijt, lunch en avondeten. Zonder koelkast zal je vaker naar de supermarkt moeten gaan waar de verleidingen op de loer liggen…

Tip 7. Stoppen met eten als je voldaan bent!

Misschien is dit wel één van de beste tips voor vakantiegangers die op gewicht willen blijven: Luisteren naar het lichaam…. Eet zo bewust mogelijk op je vakantie en prop je niet vol. Stop direct met eten zodra je een voldaan gevoel hebt en eet pas weer nadat je hongerig wordt. Tijdens vakanties is het namelijk heel verleidelijk om wat meer te eten dan nodig is. Het is immers zo gezellig en vaak heb je niet eens door dat je meer eet dan je nodig hebt.

Tip 8. Kleine dingen om op te letten

bestaat uit een aantal kleine tips die het voor jou gemakkelijker maken op gewicht te blijven tijdens de zomervakantie. Als je uit eten gaat, dan schep je maar één keer op en laat je de toetjes achterwege. Kies voor een kop koffie of thee in plaats van een dessert. In de avond eet je niets meer. Je kan ook prima eens een maaltijd op een dag overslaan en deze maaltijd vervangen met een groene smoothie! Neem altijd wat noten of rauwe groenten mee voor onderweg. En zorg er natuurlijk ook voor dat je in de vakantie voldoende blijft bewegen!

Als je bovenstaande tips allemaal toepast, dan moet het zeker goed komen!