Onze huidige maatschappij wordt steeds gejaagder en er wordt steeds meer van ons geëist. Lang niet altijd kunnen we meer ontkomen aan stress. Maar die constante druk is zeer schadelijk voor onze gezondheid. Stress voorkomen is dus belangrijk. In dit artikel leggen we je uit wat stress precies is, hoe het wordt veroorzaakt, wat je het beste kan doen wanneer je stress hebt en hoe je een stressvol bestaan kan voorkomen.

Wat is stress eigenlijk?

Stress is in feite een spanning die je voelt en wordt een probleem wanneer het niet mogelijk is om te ontspannen of uit te rusten. Bijna 10% van de mensen die hun huisarts bezoeken, doen dit omdat ze te maken hebben met stress. Stress zorgt ervoor dat het lichaam continu in een soort van paraatheid zit.

Kenmerken van deze paraatheid zijn o.a. verstijfde of gespannen spieren, een versnelde polsslag en een oppervlakkige ademhaling. Stress is een natuurlijke reactie op een spanning die je voelt en zorgt ervoor dat het lichaam extra alert is. Sommige mensen hebben stress nodig om tot goede resultaten te komen. Spanning is gezond en dit hoort dan ook bij het leven. Het wordt echter ongezond en zelfs gevaarlijk indien er continu sprake is van spanning.

Wat veroorzaakt stressgevoel?

Stress komt niet van buitenaf maar van binnenuit. Meestal is (ook al ontkent vrijwel iedereen dit) de oorzaak een gebrek aan zelfvertrouwen. Mensen zijn eerder vatbaar voor stress wanneer ze perfectionistisch zijn, prestatiegericht of veel van zichzelf eisen. Ook de opvoeding speelt hierin een belangrijke rol. Ben jij bijvoorbeeld opgevoed met het principe dat je altijd klaar moet staan voor anderen? Dan moet je in wijze altijd alert zijn en paraat staan. Dit kan extra stress veroorzaken.

Ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel, veel betrokkenheid bij iets of het streven naar waardering zijn stressfactoren. Ook ‘binnenvetters’ en mensen die moeilijk om hulp kunnen vragen zijn vatbaarder voor het ontwikkelen van chronische stress. Stress voorkomen kan alleen als je de oorzaak van de stress onderkent en aanpakt.

Hoe kun je stress voorkomen?

Ben je regelmatig gestrest? Dan neem je misschien wel teveel hooi op je vork, eis je te veel van jezelf of heb je een gebrek aan zelfvertrouwen. Je weet waarschijnlijk zelf wel wat de oorzaak is van de spanning die je voelt. Eis niet te veel van jezelf, doe dingen die je leuk vindt en vermijd minder prettige situaties. Neem jezelf en de ander zoals je bent. Belangrijk is altijd om te blijven praten, ook over je gevoelens. Sport met regelmaat, slaap voldoende en eet en drink gezond. Vermijd cafeïne, alcohol en tabak.

Goede balans tussen werk en vrije tijd

Tegenwoordig zijn we constant altijd en overal bereikbaar. Het gevolg is dat we ons nooit echt vrij voelen. Je kan altijd gebeld worden en even je e-mail checken op je telefoon kunnen we ook lastig laten. Neem de tijd om iets leuks te gaan doen en laat je telefoon thuis. Heb je daar moeite mee, omdat je de tijd die je niet werkt als verloren beschouwd? Bedenk je dan dat ontspanning een vereiste is om goed te blijven functioneren. Als je ontspannen en uitgerust bent ben je ook veel beter in staat om eventuele problemen het hoofd te bieden.

Als ontspannen niet lukt

Lukt het je niet om te ontspannen en blijft stress je achtervolgen? Kaart dit dan aan bij de bedrijfsarts of als dat niet mogelijk is bij de huisarts. Zij kunnen je helpen bij het vinden van een oplossing. Twijfel vooral niet om bij de bedrijfsarts aan te kloppen. Het valt juist te prijzen als je vroeg aan de bel trekt. Zoals gezegd kan stress op termijn ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Stress voorkomen is dus niet alleen voor jou belangrijk, je werkgever is er net zo goed bij gebaat.