Afkickverschijnselen bij stoppen met roken

0
221
afkickverschijnselen stoppen met roken

Dat roken enorm schadelijk is, daar zijn inmiddels de meeste mensen het wel over eens. Kettingrokers worden nooit oud en zelfs bij lichte rokers die maar 1 sigaret roken per dag, is de gemiddelde levensverwachting beduidend lager dan bij niet-rokers. Kortom: Stop met roken nu het nog kan. En laat je niet afschrikken door afkickverschijnselen waarmee de meeste stoppers te maken krijgen. Want deze afkickverschijnselen verdwijnen vanzelf weer net zoals de trek in een sigaret. Al enkele dagen nadat je gestopt bent met het roken voel je je fitter en energieker!

Afkickverschijnselen bij stoppen met roken, hoe komt dat?

Wist je dat ongeveer de helft van de mensen die stoppen met roken last heeft van afkickverschijnselen? Nederland telt zo’n 25% rokers. Daarvan rookt 25% af en toe een sigaret terwijl 75% dagelijks één of meerdere sigaretten opsteekt. In een sigaret zitten duizenden schadelijke chemicaliën. Nicotine is daarvan de meest verslavende stof. Dit stofje activeert het beloningssysteem in de hersenen waardoor je je een kort moment euforisch voelt. Als je met het gebruik van tabak stopt dan begint het lichaam te protesteren omdat het nicotineniveau niet meer op peil is.

Waarom is roken zo verslavend?

Wist je dat tabak als één van de meest verslavende stoffen wordt gezien? Na heroïne en crack staat tabak op nummer drie van de meest verslavende middelen. Maar waarom is roken zo verslavend? Waarom kunnen veel mensen nadat ze hun eerste sigaret hebben opgestoken er niet meer van afblijven? De verslavingskans aan tabak (32%)  is in vergelijking met opiaten (23%) extreem hoog. Ook alcohol en cocaïne scoren lager. Dat komt omdat met name bij het gebruik van tabak…

  • …het beloningscentrum wordt geactiveerd
  • …het lichaam extreem snel went aan de verslavende stof nicotine
  • …door het roken de hersenen veranderen, waardoor het minder goed weerstand kan bieden tegen de verleidingen.

Stoppen met roken: Ontwenningsverschijnselen die vaak optreden

Hieronder doen we een opsomming van de meest voorkomende ontwenningsverschijnselen die optreden binnen 48 uur na het stoppen met roken. Deze verschijnselen zijn de eerste 2 dagen na het stoppen het sterkst en vlakken af in de weken die volgen. Sommige ex-rokers kunnen langer last houden van afkickverschijnselen zoals extra trek in eten of sombere gevoelens. Wij geven jou straks enkele handige tips waarmee je beter met de verschillende ontwenningsverschijnselen kunt omgaan. Hieronder eerst de lijst met de meest voorkomende ontwenningsverschijnselen.

  • Irritatie en kwaadheid
  • Onrust en slaapproblemen
  • Depressiviteit en sombere buien
  • moeite met concentreren
  • Meer trek in eten
  • Angst
  • Koude rillingen
  • Sterke drang naar een sigaret
  • Hoofdpijn
  • Obstipatie en/of vertraagde stoelgang
  • Tips om het afkicken gemakkelijker te maken

Stoppen met roken heeft altijd zin, óók op latere leeftijd. Maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is. Sommige mensen stoppen in één keer zonder problemen. Bij weer anderen zijn vrijwel alle bovenstaande afkickverschijnselen van toepassing. Ze zijn niet te benijden…. Mensen die nog nooit hebben gerookt kunnen er soms wat gemakkelijk over doen. Maar alleen ex-rokers weten wat voor een strijd zij hebben moeten leveren om van de verslaving af te komen.

Is jouw voornemen om binnenkort te stoppen met roken of ben je inmiddels gestopt, maar heb je veel last van ontwenningsverschijnselen? De kans op succes is het grootst wanneer de afkickverschijnselen binnen de perken blijven en je er zo snel mogelijk vanaf komt. Daarom hebben we hieronder de beste tips op een rij gezet. Daarmee is het eenvoudiger om vol te houden.

1. Verwijder alles wat doet denken aan de verslaving
Alleen al de aanblik van aanstekers, asbakken, lege pakjes sigaretten… Je raadt het al: Weg met dit alles! Verwijder alles wat jou aan roken doet denken.

2. Laat alcohol en koffie de eerste tijd staan

Koffie en alcohol kun je na het stoppen beter een tijdje laten staan. Zowel koffie als alcohol stimuleren de behoefte aan nicotine. Bovendien worden koffie en alcohol vaak gedronken in combinatie met een sigaret en kan dit associaties oproepen.

3. Ga (meer) sporten

Je lichaam heeft het zwaar te verduren gehad door jouw verslaving. Nu is het de hoogste tijd om je lichaam weer te verwennen. Door te sporten stimuleer je de bloedsomloop waardoor giftige stoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Het zijn ook deze stoffen die nog dagenlang in je lichaam blijven zitten en die de ontwenningsverschijnselen veroorzaken. Des te sneller ze verdwenen zijn des te beter je in staat bent om het stoppen vol te houden! Daarnaast is regelmatig sporten goed voor je geest. Je gaat je krachtiger voelen en kunt meer uitdagingen aan.

4. Herken triggers

Herken en vermijd triggers. Triggers zijn de situaties die jou extra sterk aan het roken doen denken.


5. Drink veel water

Naast meer bewegen is het belangrijk om voldoende water te drinken. Veel water drinken helpt het lichaam bij het afvoeren van de giftige stoffen die zich door het roken in je lijf hebben opgestapeld.

6. Fruit en groente

Verstokte rokers bouwen sneller een vitaminetekort op dan niet-rokers. Vooral aan extra vitamine C heeft het lichaam behoefte omdat nicotine deze vitamine afbreekt. Vul mogelijke tekorten zo snel mogelijk aan en eet daarom extra fruit en groenten tijdens je stoppoging. Je zult je fitter en energieker voelen en het helpt afkickverschijnselen zoals neerslachtigheid en vermoeidheid te voorkomen.

7. Zorg voor een goede nachtrust

Veel mensen krijgen na het stoppen met roken last van verschijnselen zoals slapeloosheid. Deze slaapproblemen zijn soms te voorkomen door je leven gewoon iets anders in te richten. Zet een uur voordat je gaat slapen de computer en de telefoon uit. Beeldschermen houden de hersenen alert waardoor je moeilijker in slaap komt. Eet tot maximaal 4 uur voordat je gaat slapen je laatste maaltijd. Neem voordat je gaat slapen een warme douche. Zorg voor voldoende ventilatie in je slaapkamer.

8. Zoek afleiding

Ben je gestopt met roken maar voel je constant de drang om weer een sigaret op te steken? Ben je chagrijnig, somber of angstig? Heb je last van trillende handen? Voel jij je onrustig en gespannen en heb je concentratieproblemen? Zoek afleiding! Ga sporten. Spreek met vrienden af of onderneem iets waardoor je even niet aan sigaretten kunt denken.

9. Neem nieuwe gewoontes aan

Roken zorgt niet alleen voor een lichamelijke afhankelijkheid maar de handelingen daaromheen worden ook een gewoonte.  Je doet iets met je mond en met je hand. Neem nieuwe gewoontes aan om al deze bewegingen/handelingen te compenseren. Zo werkt kauwgom goed als je opeens hunkert naar een sigaret. Doorbreek het stramien! Begin je de ochtend altijd eerst met een sigaret? Ga in plaats daarvan eerst douchen of ontbijten. Zo zijn er nog wel meer nieuwe gewoontes aan te leren waardoor de herinneringen aan je vroegere, slechte gewoontes meer en meer vervagen.

Hulpmiddelen bij stoppen met roken

Rookverslaving behoort tot de hardnekkigste verslavingen die er zijn. Verslavingsdeskundigen raden daarom meestal aan om hulpmiddelen te gebruiken die het stoppen met roken gemakkelijker maken en waarmee de ontwenningsverschijnselen afvlakken. Populaire hulpmiddelen zijn nog altijd de nicotinevervangers. Deze zijn er in alle soorten en maten. Zwaar verslaafde rokers kunnen op doktersrecept speciale medicatie aanvragen.

Nicotinevervangers

Nicotinevervangers zorgen ervoor dat er nicotine in het lichaam blijft komen nadat men stopt met roken. Daardoor hebben stoppers veel minder last van de ontwenningsverschijnselen. Natuurlijk moet het gebruik van nicotinevervangers na verloop van tijd ook afgebouwd worden, waardoor ex-rokers alsnog last kunnen krijgen van afkickverschijnselen. Maar deze zijn veel minder heftig dan wanneer men ‘cold turkey’ zou stoppen.

Soorten nicotinevervangers

Het gebruik van nicotinevervangers verdubbelt de kans van slagen! Men heeft veel minder last van de ontwenningsverschijnselen na het stoppen met roken. Nicotinevervangers zijn er in alle soorten en maten. Je kunt kiezen voor nicotinepleisters, zuigtabletten, e-sigaretten, nicotinekauwgom, microtabletten (deze laat je onder de tong smelten) en nicotine-inhalers. Overleg met je huisarts welk middel het beste bij jou past.

Nicotinepleisters

Deze plak je op je huid. Verkrijgbaar in diverse sterktes. Nicotine wordt constant gereguleerd afgegeven aan het lichaam, waardoor het verlangen naar een sigaret sterk wordt vermindert.

Zuigtabletten

Net zoals de nicotinepleisters zijn ook zuigtabletten met nicotine verkrijgbaar in diverse sterktes. Vooral geschikt voor rokers die de hand/mondbehoefte willen afleren.

Nicotinekauwgom

Heb je trek in een sigaret? Neem een kauwgompje! Door hierop te kauwen komt er nicotine vrij. De nicotinebehoefte neemt al na zo’n 15 – 20 minuten af. Nicotinekauwgom is beschikbaar in verschillende sterktes en smaken. Ook geschikt voor verslaafden die hun hand/mondbehoefte willen afleren.

Microtabletten

Heb je plotseling vreselijk veel zin om een sigaretje op te steken? Stop dan een microtablet onder je tong! Deze smelt langzaam weg en geeft nicotine vrij wat meteen wordt opgenomen door het mondslijmvlies. De behoefte aan roken verdwijnt vrijwel meteen. Let op: Deze tabletjes zijn geschikt voor lichte tot matige rokers.

Inhalers

Zeer geschikt om de ontwenningsverschijnselen na het stoppen met roken te verminderen zijn de nicotine-inhalers. Deze apparaten bestaan uit een mondstukje + vulling (patronen) met nicotine.

Stoppen met roken medicatie

Zware rokers kunnen, in overleg met de huisarts, speciale ‘stoppen met roken medicatie’ op recept aanvragen. Tijdens het gebruik van de medicatie mag/kan er meestal doorgerookt worden. De medicijnen zorgen ervoor dat de hersenen minder gevoelig worden voor nicotine. In feite kick je hiermee nog tijdens het roken af.

Soorten medicatie

Is de roker eenmaal gestopt met roken, dan is dit makkelijker vol te houden omdat de hersenen minder gevoelig zijn geworden voor nicotine. Men heeft minder en soms zelfs geen last van ontwenningsverschijnselen. Bespreek samen met de huisarts welk type medicijn het beste past bij jouw verslavingsproblematiek. Bij rookverslaving wordt er soms gekozen voor Zyban of Nortrilen. Dit zijn van oorsprong antidepressiva en ze worden door artsen soms voorgeschreven als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Champix wordt als medicijn echter het vaakst voorgeschreven.

Champix

Wat is Champix? Dit medicijn wordt verstrekt aan zwaar verslaafde rokers die al van alles hebben geprobeerd om te stoppen met roken. Het medicijn is alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Wat doet Champix? Deze medicatie zorgt ervoor dat de hersenen minder gevoelig worden voor nicotine. Daardoor neemt vanzelf het verlangen naar deze verslavende stof af. Het is de werkzame stof varenicline in Champix die zich hecht aan de nicotinereceptoren in de hersenen. Het roken van een sigaret geeft dan een minder bevredigend gevoel (de kick/beloning bij het roken van een sigaret blijft grotendeels uit).

Champix kan bijwerkingen geven die vergelijkbaar zijn met de afkickverschijnselen bij het stoppen met roken. Ongeveer 25% van de gebruikers van Champix is na 1 jaar nog steeds gestopt met roken. De duur van de Champix-kuur is 12 weken. Tijdens het slikken van de medicatie mag je tijdens de eerste week van de kuur gewoon doorroken.

Voordelen stoppen met roken korte termijn

Stoppen met roken is moeilijk, dat mag duidelijk zijn. Wat echter enorm kan motiveren is het feit dat je al snel merkt dat je gezonder wordt. De volgende effecten merk je al op korte termijn:

  • Vrijwel direct na het stoppen met roken daalt je hartslag en de bloeddruk.
  • Na 8 uur bereikt het zuurstofniveau in je bloed zijn normale peil.
  • Na 24 uur begint het lichaam het afval in de longen op te ruimen.
  • Al na 48 uur proef en ruik je beter.
  • Na 3 dagen ben je minder snel buiten adem en kun je beter ademhalen.
  • Na 2 weken is het risico op hartfalen gedaald.
  • Binnen 12 weken is de bloedsomloop verbeterd.
  • Na 3 maanden is je rokershoest (zo goed als) verdwenen.

Voordelen stoppen met roken op langere termijn

De voordelen van stoppen met roken op de lange termijn zijn misschien minder goed merkbaar. Deze voordelen uiten zich meer in een kleinere kans op levensbedreigende ziektes:

  • Na 1 jaar is de kans op hartziekten gehalveerd.
  • Na 5 jaar heb je 50% minder kans op mond,- slokdarm,- en blaaskanker.
  • Na 5 jaar is de kans op het krijgen van een beroerte gehalveerd.
  • Na 10 jaar is de kans op het krijgen van longkanker gehalveerd en is de kans dat je een beroerte even groot als dat van iemand die nog nooit heeft gerookt.
  • Na 15 jaar is het risico op het ontstaan van hart- en vaatziekten door het roken te verwaarlozen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here